Vores historie

I 1873 besluttede den katolske orden jesuitterne i København, at der skulle oprettes en menighed i Aarhus. Der boede dengang kun 20.000 mennesker i byen, hvoraf én eneste indbygger var katolik. Hans to børn blev de første elever på Skt. Knuds Skole.
De første to børn på Skt. Knuds Skole var børn af en ikke-katolsk gift tysk skrædder. Skolens elevtal blev dog hurtigt fordoblet, da endnu en tilrejst skrædder – denne gang russisk – kunne bidrage med yderligere to børn.

Da elevtallet hurtigt steg yderligere, kunne præsterne ved den katolske kirke snart ikke overkomme undervisningen mere. Efterhånden tog nonner fra Sankt Joseph-ordenen over, og var i mange år de bærende kræfter i undervisningen.

I 1955 blev den nuværende hovedbygning indviet under overværelse af både den katolske biskop Th. Suhr og Aarhus-borgmester Svend Unmack Larsen.

I dag optager Skt. Knuds Skole både katolikker og ikke-katolikker og er en søgt skole i centrum af Aarhus. Sankt Joseph Søstrenes æra er ovre, og undervisningen varetages i dag af læreruddannet personale.

Seneste skud på den bygningsmæssige stamme er den kobberbeklædte undervisningsbygning, Flyglet, som ligger mellem den oprindelige hovedbygning og Ryesgade (gågaden).

Sådan skriver du dit barn op

Hvis du allerede nu ved, at dit barns skal skrives op til en plads på Skt. Knuds Skole, kan du udfylde ansøgningsskemaet herunder.

Du er også velkommen til at ringe til at kontakte os og aftale et besøg hos enten skoleleder Tina Kruse, viceskoleleder Jacob Solsø Holm eller SFO- og indskolingsleder Jens Degn.

Vær opmærksom på, at vi opkræver et gebyr på 500 kr. ved tilmelding. Gebyret tilbagebetales ikke.